Sidor

2012-01-25

Prylar till hästen, prylar till rymdskeppet...


Böcker jag aldrig kunnat skriva, del 1:

Alla böcker som kräver att jag hittar på en helt ny värld. De går bort. För det räcker ju inte att hitta på världen, jag måste dessutom skriva ner precis allting så detaljerat som möjligt, så att alla andra förstår, övertygas, gillar. Vi snackar regentlängder, språk, kartor, historia, galaxer, lagar, vapen, infrastruktur, militär strategi, arkitektur, topografi, kläder, folkslag (alternativt trollslag eller rymdvarelseslag), smidesteknik, mat, magi, prylar till hästen, prylar till rymdskeppet...

John Ronald Reuel, du var en galen man! Galen!

Själv är jag en lat natur så de där berättelserna som rör sig utanför den kända världen de aktar jag mig för. Jag skulle nog inte ens kunna skriva om något som utspelar sig i ett exotiskt land (dvs allt bortom Danmark) eller i en avlägsen tid (allt före 1980-talet). Vet redan med mig hur dåligt det skulle bli. Vilket slöseri med tid.

Nej, tacka vet jag småstadsskildringar och medelsvenssons, tonårsångest och ålderskrämpor. Där har ni de fyra väggarna i min lilla box och jag vägrar minsann att tänka utanför den just nu.

Bild från fantastiska Quality Junkyard



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Marthina, Holmbytorp sa...

Ah vilken bild, så mycket jag :) Jag tror visst att du skulle kunna skriva utanför boxen om du bestämde dig för det. Kram.